Search
Close this search box.
ترکیدن فیبروم رحم

ترکیدن فیبروم رحم؛ نکات مهم

ترکیدن فیبروم رحم یک وضعیت جدی است که در بسیاری از موارد سلامت فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. فیبروم رحم نوعی تومور غیرسرطانی است که در اطراف رحم یا داخل آن ایجاد می‌شود. ترکیدن فیبروم رحم بسیار نادر است و می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد.

از جمله دلایل این عارضه می‌توان به کاهش خونرسانی به این توده‌ها و یا افزایش اندازه آنها به دلایل متعدد اشاره کرد. شناسایی علائم و دلایل بروز این عارضه در پیشگیری از آن نقش موثری دارد. اگر شما هم به سلامتی و کیفیت بالای زندگی خود اهمیت می‌دهید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

ترکیدن فیبروم رحم چه علائمی دارد؟

علائمی که فرد پس از ترکیدن فیبروم رحم تجربه می‌کند مشابهت زیادی با انقباض عضلانی دارد اما در طولانی مدت سلامتی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عارضه با علائمی نظیر خونریزی ناگهانی و شدید از ناحیه واژن، افزایش و یا افت فشار خون و درد ناگهانی و شدید در ناحیه شکم یا لگن همراه است.

از دیگر علائمی که با ترکیدن فیبروم‌ها به وجود می‌آید می‌توان به ایجاد تورم و حساسیت در ناحیه شکم و بروز احساس فشار و گرفتگی در ناحیه پایینی شکم اشاره کرد. این امر در فیبروم رحم حال عمومی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اغلب باعث بروز علائمی مثل تنفس سریع، افزایش ضربان قلب، تب با درجه پایین، سرگیجه، تهوع، استفراغ و ضعف عمومی می‌شود.

چه عواملی می‌توانند باعث ترکیدن فیبروم رحم شوند؟

ترکیدن فیبروم رحم اتفاقی بسیار نادر اما جدی است که نیاز به مراقبت‌های فوری پزشکی دارد. عوامل مختلفی منجر به بروز این اتفاق می‌شود که شناسایی آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از عواملی که زمینه‌ساز این عارضه می‌شود، وارد شدن ضربه در ناحیه لگن است.

همچنین انجام فعالیت فیزیکی شدید و سنگین از دیگر موارد تاثیرگذار در بروز این عارضه است. رشد سریع فیبروم‌ها و افزایش سایز آنها به دلیل عواملی نظیر افزایش سطح استروژن در دوران بارداری و یا پیچ‌خوردگی میوم‌های ساقه‌دار، یکی از اصلی‌ترین دلایل بروز این عارضه است. افزایش سطح استروژن باعث بزرگتر شدن فیبروم‌ها شده و احتمال ترکیدن آن را افزایش می‌دهد.

افزایش خونرسانی موجب رشد سریع فیبروم‌ها شده و زمینه‌ساز نکروز است. همچنین کمبود خونرسانی به فیبروم‌های بزرگتر به دلیل فشار زیادی که به بافت اطراف خود وارد می‌کنند، از اصلی‌ترین دلایل مرگ بافت فیبروم و ترکیدن آن شناخته می‌شود. در حالت کلی احتمال ترکیدن فیبروم رحم در شرایط زیر بالا است:

عوامل ترکیدن فیبروم رحم
  • نکروز (مرگ بافتی) در فیبروم‌های بزرگ‌تر
  • تغییرات هورمونی علی‌الخصوص افزایش سطح استروژن
  • افزایش سطح هورمون‌ها و خونرسانی بیشتر به فیبروم در دوران بارداری
  • آسیب‌های فیزیکی مانند ضربه به ناحیه شکم و لگن و انجام ورزش‌های سنگین
  • وجود عفونت در فیبروم رحم

ترکیدن فیبروم رحم چقدر شایع است؟

ترکیدن فیبروم رحم یک عارضه نادر است که در موارد خاص اتفاق می‌افتد و مشکلات جدی برای فرد ایجاد می‌کند. بروز این عارضه در بیشتر موارد تهدیدی برا جان فرد به حساب نمی‌آید اما نیازمند سریع مداخلات پرشکی است. پشت گوش انداختن مراجعه به پزشک بعد از ترکیدن فیبروم زمینه‌ساز مشکلات جدی و تهدیدکننده سلامت عمومی فرد است. در صورت تشخیص به موقع ترکیدگی فیبروم رحم و انجام اقدامات درمانی لازم تحت نظر بهترین متخصص زنان عوارض کوتاه مدت و بلندمدت این عارضه به حداقل می‌رسد.

آیا ترکیدن فیبروم رحم به بارداری آسیب می‌زند؟

بارداری یک دوره حساس است که عوامل مختلفی در این دوره باعث نگرانی مادر و اطرافیان می‌شود. یکی از چالش‌های دوران بارداری وجود فیبروم رحم و آسیب‌های ناشی از ترکیدن آن است. وجود فیبروم رحم احتمال سقط جنین را افزایش می‌دهد و در مواردی نیز سلامت جنین را به خطر می‌اندازد.

در حالت کلی ترکیدن فیبروم رحم یک وضعیت نادر است که در موارد بسیار خاص رخ می‌دهد. در صورتی که بعد از بروز این عارضه نیاز به جراحی باشد ممکن است به بارداری فرد آُسیب بزند. البته این مورد دور از انتظار است و با قرار گرفتن زیر نظر یک پزشک متخصص و مجرب می‌توان احتمال این اتفاق را به صفر رساند.

چه زمانی باید برای ترکیدن فیبروم رحم به پزشک مراجعه کنیم؟

همانطور که تاکنون بررسی کردیم، ترکیدن فیبروم رحم می‌تواند خطرناک باشد و سلامتی فرد را به میزان زیادی تحت تاثیر قرار دهد. این عارضه نیازمند اقدامات فوری درمانی و مداخلات پزشکی است. در صورت مشاهده هرگونه علائم و خونریزی مشکوک و دردهای شدید ناحیه شکمی لازم است سریعا به یک متخصص زنان مراجعه شود.

بهتر است تا زمان ملاقات پزشک از خوردن و آشامیدن بپرهیزید و از وارد شدن فشار به ناحیه شکم خودداری کنید. همچنین در حالت دراز کشیده قرار بگیرید و پاهای خود را کمی بالاتر از سطح بدن قرار دهید؛ زیرا این کار باعث حفظ و تداوم خونرسانی به سایر اعضای بدن و کاهش خونریزی می‌شود. در صورتی که با علائم اشاره شده در این مقاله مواجه بودید بهتر است سریعا به پزشک مراجعه کنید زیرا تداوم و تشدید خونریزی می‌تواند عوارضی نظیر بیهوشی را به دنبال داشته باشد.

نتیجه گیری:

فیبروم‌های رحم تومورهایی از جنس بافت و ماهیچه هستند که در درون یا دیواره رحم ایجاد می‌شود. همانطور که در این مقاله مطالعه کردید، ترکیدن فیبروم رحم عارضه‌ای است که بروز آن بسیار نادر است اما همواره دور از انتظار نیست. بروز این وضعیت جدی است و لازم است سریعا به دنبال اقدامات درمانی آن باشید.

ترکیدن فیبروم‌ها با علائمی نظیر درد و خونریزی شدید همراه است و تداوم این حالت می‌تواند منجر به از کار افتادن برخی اندام‌های حیاتی شود. بهتر است وضعیت فیبروم‌ها به طور مداوم چک شود و علائم مربوط به ترکیدن فیبروم رحم جدی گرفته شود. در صورت مشاهده هرگونه عوارض مشکوک بهتر است سریعا با پزشک خود مشورت کنید.

سوالات متداول ترکیدن فیبروم رحم

آیا ترکیدن فیبروم رحم خطرناک است؟

بله. در صورتی که فیبروم رحم بزرگ باشد، ترکیدن آن موجب خونریزی شدید و عفونت‌های شدید شده و نیازمند اقدامات سریع درمانی است. نادیده گرفتن علائم ترکیدگی فیبروم می‎تواند تهدید جدی برای سلامتی فرد باشد.

آیا می‌توان از ترکیدن فیبروم رحم پیشگیری کرد؟

بله. با بررسی دوره‌ای وضعیت فیبروم‌ها تا حد زیادی می‌توان از ترکیدن آنها پیشگیری کرد.

 روش‌های تشخیص فیبروم رحم شامل چه مواردی است؟

تشخیص فیبروم رحم به سادگی و تنها با یک معاینه لگنی ساده و یا تست اولتراسوند انجام می‌شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *