Search
Close this search box.
درمان نازایی با آی وی اف

درمان نازایی با آی وی اف؛ مراحل آن

درمان نازایی با آی وی اف یکی از تکنیک هایی است که امروزه به دلیل افزایش سقط های مکرر یا عدم باروری بانوان از آن استفاده می‌شود. این روش، لقاح آزمایشگاهی نام داشته و میزان موفقیت بسیار خوبی دارد. انجام مراحل آی وی اف تا حدودی پیچیده است که در ادامه مقاله به آن ها خواهیم پرداخت.

درمان نازایی با آی وی اف

درمان نازایی با آی وی اف چگونه است؟

درمان نازایی با آی وی اف (IVF) یک روش پزشکی برای کمک به افرادی است که مشکلاتی در باروری دارند. آی ‌وی ‌اف به معنای لقاح تخمک‌ خارج از بدن (In Vitro Fertilization) است و در این روش، تخمک‌ ها با اسپرم خارج از بدن در محیط آزمایشگاهی ترکیب شده و سپس درون رحم خانم جای داده می‌شوند. در صورت قرار گیری درست تخمک بارور در رحم، بارداری رخ دهد.

مراحل درمان نازایی با آی وی اف

برای انجام درمان نازایی با آی وی اف مراحلی که در ادامه بیان می‌کنیم باید انجام شود:

📌 در ابتدا برای بررسی دلایل عدم بارداری آزمایشاتی بر روی زوج انجام می‌شود. این آزمایشات عبارتند از: سونوگرافی واژن و لگن آزمایش خون و آزمایش اسپرم. گاهی در برخی موارد لازم است برای تقویت تخمک و اسپرم داروهایی به زوجین برای افزایش کیفیت داده می‌شود.

📌 در مرحله بعد تخمک تحت عمل جراحی کوتاه تحت بیهوشی از مادر گرفته می‌شود و اسپرم از زوجین گرفته شده و با استفاده از دستگاه های مخصوص اسپرم تفکیک و بهترین اسپرم برای لقاح انتخاب می‌شود. 

📌 تحت شرایط آزمایشگاهی تخمک با اسپرم ترکیب شده، بعد از لقاح تخمک بارور شده توسط ابزار مخصوص با استفاده از سونوگرافی وارد رحم می‌گردد. بعد از جایگزینی تخمک بارور شده داخل رحم بارداری اتفاق می‌افتد. ممکن است در این زمان برای ماندگاری جنین در رحم مادر داروهای هورمونی به مادر داده شود و مصرف به موقع دارو باعث ماندگاری بارداری می‌شود. برای انجام این روش درمان ناباروری توصیه می‌شود به بهترین متخصص زنان در سعادت آباد مراجعه کنید و بعد از انجام مشاوره و معاینات، بهترین روش درمان برای نازایی را انتخاب کنید.

مزایای درمان نازایی با روش آی وی اف

مهمترین مزایای آی وی اف، بارداری مادرانی است که به صورت طبیعی به دلیل ضعف اسپرم و یا تخمک امکان بارداری وجود ندارد. همچنین امکان داشتن فرزند با جنسیت مشخص از دیگر مزایای آی وی اف است.

کاندیدای مناسب روش آی وی اف

آی وی اف برای زوجین نابارور که شرایط زیر را دارند توصیه می‌شود:

 ✅ خانم هایی که در سنین بالای 40 سال و خواهان بارداری دوباره هستند و به صورت طبیعی بعد از اقدام باردار نشده اند.

✅ بانوانی که تخمک ضعیف دارند و دارای تنبلی تخمدان هستند.

✅ افرادی که تخمدان پلی کیستیک دارند.

✅ بانوانی که دارای زخم لوله فالوپ یا گرفتگی در لوله فالوپ دارند.

✅ مبتلایان به آندومتریوز

✅ افرادی که دارای فیبروم هستند.

✅ زوجینی که اسپرم ضعیف دارند.

✅ زوجینی که داراری برخی اختلالات ژنتیکی هستند.

✅ بانوانی که دارای سقط های مکرر هستند.

✅ بانوانی که به دلیل نامشخص امکان بارداری طبیعی ندارند.

نتیجه‌گیری:

 درمان نازایی با آی وی اف دارای مراحل متعددی بوده که هر یک در زمان مخصوص انجام می‌شود و لقاح تخمک با اسپرم در محیط آزمایشگاه  انجام می‌شود. این تکنیک با درد و سوزش همراه بوده که در مقابل ارزش کلی داشته و نتیجه موفقیت آمیزی را برای افراد ایجاد می‌کند. برای انجام این روش حتما به دکتر فوق تخصص نازایی مراجعه کنید.

سوالات متداول درمان نازایی با آی وی اف

آیا آی‌وی‌اف دردناک است؟

در روند انجام آی وی اف چندین مرحله وجود دارد. در مرحله برداشت تخمک و یا انتقال تخمک بارور شده به داخل رحم ممکن است کمی احساس درد و یا سوزش داشته باشید که البته این درد قابل تحمل است.

آیا موفقیت درمان IVF تضمین شده است؟

متاسفانه، موفقیت درمان IVF تضمین شده نیست. موفقیت درمان بستگی به عوامل متعددی دارد که شامل سن زوج، سلامت تخمک و اسپرم، وضعیت رحم و تکنیک‌های استفاده شده است. درصد موفقیت ممکن است بین افراد مختلف متفاوت باشد. بهترین راه برای اطلاع از موفقیت شخصی خود، مشاوره و مشورت با پزشک تخصصی در این زمینه است.

 آیا IVF باعث بروز دوقلوزایی می‌شود؟

بله، بارداری به روش آی وی اف در برخی افراد باعث بروز دوقلو زایی می‌شود. در فرآیند IVF، چند جنین در آزمایشگاه تولید می‌شوند و در بعضی موارد، برای افزایش شانس بارداری، بیش از یک جنین به رحم انتقال داده می‌شوند. این می‌تواند به بروز دوقلو های متعدد منجر شود. با این حال، تعداد جنین‌ هایی که به رحم انتقال می‌شوند، بسته به شرایط فردی و توصیه پزشک متفاوت خواهد بود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *