Search
Close this search box.
ترشحات واژن در بارداری

ترشحات واژن در بارداری؛ علت و انواع آن

ترشحات واژن در بارداری یک امر کاملا طبیعی است اما معمولا برای بانوان بارداری که اولین تجربه خود را سپری می‌کنند تا حدودی نگران کننده است. این ترشحات به تغییرات هورمونی در طول بارداری بستگی دارد که در ماه های آخر نیز افزایش پیدا کرده و از ایجاد و انتقال عفونت از ناحیه واژن به داخل رحم جلوگیری می‌کند.

در این مقاله با ما همراه باشید تا ترشحات طبیعی و غیر طبیعی واژن در بارداری را بشناسید.

ترشحات واژن در بارداری

ترشحات طبیعی واژن در بارداری

در طول بارداری، ترشحات واژن با تغییراتی روبرو خواهد بود. این تغییرات طبیعی بوده و برای حفظ سلامت واژن و حمایت از بارداری، ضروری هستند. طی هفته‌ های اول بارداری، ترشحات واژن افزایش می‌یابد و به ‌طور عمومی شفاف یا سفید رنگ و مشابه با سفیده تخم مرغ هستند. در دوره دوم بارداری، ترشحات واژن کمی پررنگ ‌تر و کرم رنگ خواهند بود. این ترشحات معمولاً نرمال هستند و برای پاکسازی واژن و حفظ رطوبت طبیعی ضروری می‌باشند.

ترشحات طبیعی واژن در بارداری نباید با هیچ بوی غیر نرمالی همراه باشد و اگر این مورد را گاها احساس کردید باید سریعا به بهترین دکتر نازایی در تهران مراجعه داشته باشید تا بررسی لازم در مورد ابتلا به عفونت انجام شود. ترشح روشن و بی رنگ در بارداری معمولاً نشان دهنده سلامت واژن است و نیاز به نگرانی ندارد.

ترشحات غیر طبیعی واژن در بارداری

در طول بارداری، ترشحات واژنی غیر طبیعی و نامعمول امکان رخداد دارند. این ترشحات در برخی موارد نشان‌دهنده عفونت یا مشکل دیگری است که باید برای درمان و پیگیری سریعا به دکتر زنان خود مراجعه کنید. ترشحات واژنی با رنگ سبز یا زرد نشانه عفونت باکتریایی است، مانند عفونت باکتریایی واژن یا عفونت ادراری که در صورت تجربه این نوع ترشحات همراه با بوی بد، خارش، سوزش و تحریک نباید زمان را برای مراجعه به پزشک از دست دهید زیرا عاملی خطرناک برای بارداری بشمار می‌روند.

ترشحات سفید و خمیری نشانه عفونت قارچی مانند عفونت کاندیدیازیس هستند. این نوع ترشحات معمولاً همراه با خارش و سوزش همراه خواهند بود.

ترشحات واژنی با رنگ خون یا قهوه ‌ای که خطرناک تر از همه بوده و نشانه مشکلاتی مانند لیزیون های رحمی، خروج بارداری ناقص یا عفونت است.

علت ترشحات واژن در بارداری

ترشحات واژن در بارداری از طریق تغییرات هورمونی در بدن زنان ایجاد می‌شود. در طول بارداری، سطوح هورمون ‌ها، به ویژه استروژن، افزایش می‌یابد که ممکن است باعث تغییرات در روند ترشحات ایجاد کند. این تغییرات شامل افزایش حجم ترشحات، تغییر در رنگ و بوی آنها می‌شود. عوامل دیگری نیز از جمله افزایش جریان خون به مناطق تناسلی، تغییرات در بافت‌ های تناسلی و حتی عفونت‌ های واژنی در این میان نقش دارند. عفونت ها یکی دیگر از مهمترین عوامل پیدایش انواع ترشحات واژن در بارداری بشمار می‌روند اما به طور کلی بهتر است که حتما دکتر زنان شما را معاینه کند.

انواع ترشحات واژن در بارداری چگونه است؟

در طول دوران بارداری، ترشحات واژنی به دلیل روند تغییرات هورمونی و فیزیولوژیکی به صورت مختلف بروز پیدا می‌کنند. در ادامه، انواع مختلف ترشحات واژنی در بارداری را بررسی خواهیم کرد.

1. ترشحات نرمال (طبیعی)

ترشحات شفاف یا رنگ کریستالی: این نوع ترشحات ممکن است به صورت شفاف یا با رنگی شبیه به کریستال باشند و معمولاً نشانگر تغییرات هورمونی طبیعی در دوران بارداری هستند.

ترشحات سفید کرمی: این نوع ترشحات ممکن است به صورت کرم ‌رنگ یا سفید و رقیق باشند و اغلب نشانگر ترشحات طبیعی واژن در دوران بارداری هستند و جای نگرانی برای خانم های باردار ندارد.

2. ترشحات نیمه طبیعی

ترشحات مخملی یا کره‌ای رنگ: این نوع ترشحات دارای رنگ کره‌ای یا مخملی هستند و ممکن است نشانه اختلالات هورمونی یا ترشحات طبیعی واژن باشند اما مقدار زیاد آنها می‌تواند نشانه ‌ای از عفونت باشد.

3. ترشحات غیر طبیعی

ترشحات با رنگ‌های نامعمول:  مثل  ترشح با رنگ زرد، سبز، یا خاکستری که ممکن است عفونت ‌های واژنی یا تناسلی را به همراه داشته باشند.

ترشحات با بوی نامطبوع: بوی نامطبوعی که از ترشحات واژنی حاصل شود، نشانه ‌ای از عفونت باکتریایی، عفونت قارچی واژنی، یا عفونت‌ های دیگر است..

ترشحات خونی یا خونریزی: هرگونه خونریزی یا ترشحات خونی از واژن، به ویژه اگر با درد یا دیگر علائم همراه باشد، نیاز به ارزیابی پزشکی دارد.

دکتر پرستو سهیل

آیا خروج ترشحات واژن در بارداری خطرناک است؟

ترشحات واژنی در دوران بارداری معمولاً نشانه‌ ای از تغییرات طبیعی در بدن زنان بوده و بیشتر مواقع خطرناک نیستند. اگرچه در این مقاله بیان شد که اغلب ترشحات واژن در بارداری که با هیچ علائمی همراه نباشند نیز جای نگرانی نداشته و طبیعی هستند اما باید توجه داشته باشید که گاهی نشانه های هشدار دهنده هستند و باید حتما مورد پیگیری قرار بگیرند. خانم های باردار نباید این موضوع را نادیده بگیرند و هرگونه لک درون این ترشحات را باید به پزشک خود اطلاع دهند. برخی بانوان توجهی به این موضوع ندارند اما باید در نظر داشته باشید که گاهی این ترشحات نشانه از خروج و سقط جنین است و شاید نیاز به استفاده برخی داروها مانند پروژسترون داشته باشد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *