Search
Close this search box.
عفونت بعد از عمل تنگی واژن

عفونت بعد از عمل تنگی واژن

عفونت بعد از عمل تنگی واژن از شایع‌ترین مشکلاتی است که معمولاً بعد از انجام جراحی واژینوپلاستی اتفاق می‌افتد. به همین علت افرادی که قصد دارند این جراحی را انجام بدهند، نگران مشکلات و عوارض بعد از انجام این جراحی هستند. عمل تنگی واژن برای افرادی که به هر علتی به مشکل شل شدگی عضلات واژن مبتلا شده‌اند بسیار توصیه می‌شود. اما عوارض احتمالی آن از جمله عفونت بعد از این جراحی، باعث شده تا افراد علیرغم توصیه پزشک، تمایلی برای انجام این جراحی نداشته باشند.

در این مقاله قصد داریم بیشتر راجع به عمل تنگی واژن و عوارض آن صحبت کنیم و اطلاعات کاملی را در اختیار شما قرار بدهیم.

عفونت بعد از عمل تنگی واژن

علائم عفونت بعد از عمل  تنگی واژن چگونه است؟

علائم عفونت بعد از عمل تنگی واژن یا به زبانی دیگر جراحی واژینوپلاستی با سایر جراحی‌ها تفاوتی ندارد. اگر عمل تنگی واژن انجام داده‌اید و علائم زیر را دارید، ممکن است به عفونت بعد از جراحی مبتلا شده باشید.

📌 درد

داشتن درد بعد از جراحی، یک موضوع کاملاً طبیعی است. معمولا دردهای ناشی از عمل تنگی واژن با مصرف مسکن و داروها به راحتی برطرف می‌شوند. اما در صورتی که بعد از گذشت یک هفته از جراحی، باز هم دردها ادامه پیدا کرد و حتی با مصرف مسکن، بهبودی حاصل نشد، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

📌 بوی بد و غیرطبیعی

بوی بد و غیر طبیعی واژن، از دیگر علائمی است که می‌تواند نشان از عفونت واژن باشد. بنابراین اگر بعد از انجام جراحی، هر بوی بد و آزاردهنده‌ای را احساس کردید باید هرچه سریعتر به پزشک خود مراجعه کنید.

📌 تورم

طبیعی است که بعد از عمل تنگی واژن، در محل جراحی تورم کمی وجود داشته باشد. اما در صورتی که شدت تورم افزایش پیدا کند و بعد از گذشت چند روز برطرف نشود، می‌تواند نشان از مشکلی جدی باشد.

📌 خارش

یکی دیگر از علائم عفونت بعد از عمل تنگی واژن، خارش شدید در محل واژن است. اگر این خارش‌ها کوتاه مدت بود و بعد از مدت کوتاهی از بین رفت، اصلا نگران کننده نیست. اما در صورتی که ادامه داشت و شدت آن افزایش پیدا کرد می‌تواند علت آن مربوط به عفونت باشد.

علت ایجاد عفونت بعد از عمل تنگی واژن

دلایلی مختلفی وجود دارند که باعث ایجاد عفونت بعد از عمل تنگی واژن می‌شوند که برخی از آن‌ها به شرح زیر است.

  1. رعایت نکردن بهداشت و عدم شستشوی مناسب بعد از عمل
  2. عدم استفاده از داروها به صورت منظم و در وقت معین
  3. داشتن عفونت قبل از جراحی
  4. باز شدن بخیه‌ها به دلایل مختلف از جمله فعالیت‌های سنگین
  5. رفتن به استخر یا استفاده از وان
  6. نشستن کف حمام
  7. استفاده از لباس‌هایی که تنگ هستند به خصوص در دوره ابتدایی نقاهت
  8. وارد شدن ضربه‌های فیزیکی شدید به واژن
  9. برقراری رابطه جنسی زودتر از زمان بهبودی
  10. حساسیت به موادی که طی جراحی استفاده می‌شود.
  11. داشتن سیستم ایمنی ضعیف

درمان عفونت بعد از عمل تنگی واژن

برای درمان عفونت بعد از عمل تنگی واژن توصیه می‌شود که ناحیه جراحی را به طور مرتب بشویید و خشک کنید و از داروهایی که توسط پزشک تجویز شده به صورت دقیق و سر ساعت استفاده کنید. همچنین لباس‌های نخی و گشاد بپوشید و برقراری رابطه جنسی را به دوران بعد از نقاهت موکول کنید تا بخیه‌ها به طور کامل جذب شوند.

علاوه بر آن، استراحت کافی داشته باشید و از ورزش کردن یا انجام فعالیت‌های سنگین بپرهیزید. به یاد داشته باشید که داشتن یک رژیم غذایی صحیح نقش موثری را در درمان عفونت بعد از این جراحی دارد. پس سعی کنید آب کافی بنوشید، غذاهای دارای فیبر مصرف کنید و مصرف ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین سی را فراموش نکنید.

در صورتی که با انجام تمام این نکات، عفونت برطرف نشد حتماً به بهترین جراح زیبایی زنان در تهران مراجعه کنید تا با معاینه و بررسی، میزان پیشرفت عفونت بعد از عمل تنگی واژن را بررسی کرده و داروهای مورد نیاز را به شما تجویز کند.

دکتر پرستو سهیل

عمل تنگی واژن انجام بدهیم یا نه؟

عمل تنگی واژن برای افرادی که با مشکل شل شدگی عضلات واژن مواجه شده‌اند بسیار مناسب است و می‌تواند تاثیر بسزایی در برطرف کردن این مشکل داشته باشد. اما این عمل هم، مانند سایر جراحی‌ها ممکن است عوارضی در پی داشته باشد که یکی از مهمترین آن‌ها عفونت است. معمولاً اگر به نکات مراقبتی بعد از انجام این عمل جراحی دقت داشته باشید، با این مشکل مواجه نمی‌شوید. اما در صورت ابتلا به عفونت، حتماً به پزشک مراجعه کنید تا شدت عفونت را بررسی کرده و داروهای مناسب را برایتان تجویز کند.

سوالات متداول عفونت بعد از عمل تنگی واژن

آیا عفونت بعد از عمل تنگی واژن خطرناک است؟

عفونت اندک، بعد از انجام جراحی، به دلیل رعایت نکردن یک سری نکات، معمولاً در افراد ایجاد می‌شود که با مصرف دارو برطرف خواهند شد. اما در صورتی که این عفونت با علائمی مانند قرمزی، تورم، درد شدید، حالت تهوع، لخته خون و… همراه باشد خطرناک است و باید فوراً به پزشک مراجعه شود.

آیا مصرف سیگار و الکل می‌تواند از علل ابتلا به عفونت بعد از عمل تنگی واژن باشد؟

خیر. مصرف سیگار و الکل تاثیری در ایجاد عفونت ندارد. اما باعث می‌شود که دوران نقاهت شما طولانی‌تر شود.

آیا داشتن رابطه جنسی بعد از عمل تنگی واژن می‌تواند یکی از علل ابتلا به عفونت بعد از عمل تنگی واژن باشد؟

بله. داشتن نزدیکی در دوران نقاهت یکی از علل ایجاد عفونت بعد از عمل تنگی واژن است. بنابراین بعد از انجام این عمل، تا ۴ هفته یا گاهاً ۸ هفته نباید رابطه جنسی برقرار کرد تا بهبودی به طور کامل حاصل شود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *